حلمك ممكن مع الحقن المجهري

حلمك ممكن مع الحقن المجهري

لو بتحلمي بالمولود الأمل لسه موجود
حلمك ممكن مع الحقن المجهري
حلمك ممكن مع الحقن المجهري

لو بتحلمي بالمولود الأمل لسه موجود 
الحقن المجهري من أهم الوسائل الطبية لحدوث حمل ولكن  فيه عوامل مجرد اتباعها بيساعد جدا في نجاح العملية بإذن الله تعالى.
وتبين لكي سيدتي الدكتـورة/ منى نوار استشـاري أمراض النساء والتوليد والحقن المجهرى والمناظير هذه العوامل في 5 نقاط : 

1) لضمان نجاح الحقن المجهري ابعدي عن تناول الأطعمة اللي بتحتوي على الدهون المشبعة والمُحولة كالوجبات السريعة والمُعلبات، لأنها بتؤدي إلى زيادة الوزن وحدوث تأخر الحمل، كمان بتتسبب في نقص معدلات نجاح عملية الحقن المجهري ، كمان لازم تبعدي عن تناول المأكولات البحرية والأسماك لأنها بتؤدي إلى حدوث عيوب بالأجنة، لاحتوائها على مادة الزئبق وابعدي من الافراط في تناول الأطعمة الثقيلة على المعدة اللي بتؤدي لحدوث الإمساك وكثرة الضغط عند عملية الإخراج، لأنه ده بيأثر بشكل كبير على ثبات الجنين .

2) ابعدي عن تناول المواد اللي بتحتوي على الكافيين وبشكل يومي زي القهوة مثلا لأنها من الأسباب الرئيسية اللي بتؤدي لسقوط الحمل، وفشل عملية الحقن المجهري في 50% من الحالات، كمان التدخين عند الرجل بيؤثر بالسلب على جودة وحركة الحيوانات المنوية أما التدخين عند الأنثى بيؤدي لقلة جودة البويضة أثناء عملية الحقن المجهري .


3) من التعليمات المهمة اللي عليكي اتباعها قبل إجراء عملية الحقن المجهري الابتعاد عن الأماكن اللي بيشيع فيها المبيدات الحشرية والروائح العطرية، ولأن تجنبِ التواجد في الأماكن دي بيكون ضمان لنجاح عملية الحقن المجهري وحدوث الحمل بإذن الله تعالى.

4) من الأمور اللي ممكن تؤدي لفقدان الجنين لا قدر الله بعد إجراء عملية الحقن المجهري مباشرة ممارسة العلاقة الزوجية، لأنها بتزيد من خطورة فقدان الجنين بسبب الحركة الزايدة عشان كده لازم تبعدي عن ممارسة العلاقة الحميمة لمدة أسبوعين من إجراء الحقن المجهري .

5) عملية الحقن المجهري هي عملية متكاملة، بتاخد أكتر من مرحلة ، بداية من أخذ عينة الحيوانات المنوية من الزوج، والبويضات من الزوجة، إلى مرحلة التعامل مع العينات في المعمل، حتى مرحلة الحقن فى رحم الزوجة، وصولا للمرحلة الأخيرة وهي الإنجاب بإذن الله، وكمان لأن التقنيات اللي بتستخدم فى عملية الحقن المجهرى، ومدى نقاء الهواء والغازات ونظافة المكان فى المعمل بتؤثر فى النتائج، عشان كده بننصح دايما بأهمية اختيار المكان المناسب لإجراء العملية.



نشر المقال على جوجل +

About nora moaasron

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 التعليقات :

إرسال تعليق