ما لا تعرفه عن البلح

ما لا تعرفه عن البلح - سيدتي

رمضان يعني البلح والبلح يعني رمضان
وبالمناسبة دي تعالوا نعرف شوية معلومات عن البلح وفوايده

في البداية لازم نعرف إن كل 100 جرام من البلح بتحتوي على :


سعرات حرارية: 282 سعر حراري.
سكريات: 63.35 جم.
ألياف: 8 جم.
دهون: 0.39 جم.
بروتين: 2.45 جم.
فيتامينات: ( أ، ب1، ب2، ب3، ب5، ب6، ب9، ج، هـ(.
معادن: ( كالسيوم، حديد، ماغنسيوم، منجنيز، فوسفور، بوتاسيوم، صوديوم، زنك(.

ونيجي بقى لجزء بسيط من فوايد البلح :


(1)البلح بيعالج الإمساك: يُستخدم البلح كملين طبيعي لعلاج الإمساك، بننقع البلح في كوب من الماء لمدة يوم ثم نتناوله يومياً.

(2) البلح بيعالج مشاكل الجهاز الهضمي: تناول البلح باستمرار بيساعد على الشفاء من كتير من أمراض الجهاز الهضمي وعسر الهضم.

(3) البلح علاج لأمراض القلب: البلح غني بعنصر البوتاسيوم المفيد لصحة القلب، وكمان بيعمل على تقليل نسبة الكوليسترول الضار بالجسم وبالتالي الحماية من أمراض القلب زي الجلطة والأزمة القلبية .

(4) التسمم بالكحول: أحيانًا بيتم استخدام البلح في حالة حدوث تسمم بجرعة زائدة من الكحول .

(5) البلح مصدر للطاقة: البلح فيه نسبة عالية من السكريات كالجلوكوز، الفركتوز، السكروز، عشان كده يمكن تناوله كمصدر للطاقة في حد ذاته .

(6) البلح علاج الأنيميا: البلح بيحتوي على معادن كتير أهمها الحديد عشان كده يمكن تناوله يومياً لعلاج الأنيميا .

(7) البلح لصحة الأسنان: للبلح دور في الحماية من تسوس الأسنان لأن فيه مادة الفلور اللي بتعتبر من أهم المواد اللازمة لحماية الأسنان وطبقة المينا المغلفة للأسنان .

(8) البلح للحمل والولادة: فوائد البلح كتيرة لصحة المرأة أثناء الحمل، بداية من مشاكل الهضم، والوقاية من الأنيميا للأم والطفل معاً، وتقوية عضلات الرحم، وإمداد لبن الأم بعناصر غذائية عالية القيمة، والحماية من نزيف ما بعد الولادة .

(9) البلح للوقاية من السرطان: أجريت دراسات على أثر البلح لعلاج للسرطان البطني بأنواعه (سرطان المعدة، الكبد، الكلى، البنكرياس، القولون)، وبجانب إنه علاج طبيعي ملوش آثار جانبية ضارة للجسم .

(10) البلح لتقوية العظام: البلح غني بالمعادن زي المنجنيز، السيلينيوم، الماغنسيوم، يمكن للبلح أن يحمي من هشاشة العظام، وتقوية عظام كبار السن وحمايتها من الكسور 

(12) البلح بيعالج الضعف الجنسي: طبقاً لدراسات علمية حديثة، يمكن للبلح أن يعالج مشكلة الضعف الجنسي لدى الرجال، وزيادة حركة وعدد الحيوانات المنوية 

(13) البلح بيعالج العشى الليلي: من فوائد البلح قدرته على تقليل العشى الليلي أي عدم القدرة على الرؤية ليلاً، وده بيتم بتناول البلح، أو باستخدام أوراق البلح موضعياً حول العين.







** تناول البلح ملوش أي مخاطر ولا آثار جانبية وآمن تماماً 
بس الضرر الوحيد ممكن يكون في إسراف تناوله لأن الكوب الواحد من البلح بيحتوي على 415 سعر حراري، ولو زاد معدل تناول السعرات الحرارية عن معدل حرقها ده هيؤدي لزيادة الوزن، وكمان البلح فيه نسبة عالية من السكريات وده ممكن يؤدي لرفع مستوي السكر بالدم وده بدوره ممكن يتطور إلى مرض السكر 


نشر المقال على جوجل +

About nora moaasron

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 التعليقات :

إرسال تعليق